Header image

Provincie onderzoekt treindienst Winterswijk-Apeldoorn

WINTERSWIJK - Gedeputeerde Staten willen een planstudie laten uitvoeren naar het koppelen van de treindiensten Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Apeldoorn. Hierdoor ontstaat een doorgaande treindienst Winterswijk-Apeldoorn. Gedeputeerde Conny Bieze: ‘De koppeling van de treindiensten maakt de spoorverbinding Winterswijk-Apeldoorn sneller en betrouwbaarder. Treinen rijden vaker op tijd, reizigers zijn sneller in Apeldoorn en de reistijd naar de randstad wordt verkort.’ Uit een verkenning van ProRail blijkt dat het mogelijk is de treindiensten te koppelen als de infrastructuur hiervoor wordt aangepast. Het perron in Zutphen zal moeten worden uitgebreid, de snelheid tussen Voorst en Apeldoorn moet worden verhoogd en er moet een passeerspoor worden aangelegd bij Voorst-Empe. De kosten hiervan worden geraamd op 9 miljoen euro. Dit moet verder worden uitgewerkt in de planstudie. De Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) laat zien dat de voorgestelde maatregelen bijdragen aan de gewenste kwaliteitsverbetering van reizigers via Apeldoorn naar de randstad. Met de introductie van de nieuwe dienstregeling in 2013 is de aansluiting van de treindienst Zutphen-Apeldoorn op de IC richting de randstad verloren gegaan. Hierdoor moeten overstappers 15 minuten langer wachten. Met een doorgaande treindienst Winterswijk-Zutphen wordt de aansluiting op de IC hersteld. Met de koppeling van de treindiensten wordt eveneens de overstap op station Zutphen verbeterd. Reizigers die in Zutphen moeten overstappen naar Arnhem moeten nu door een tunnel via een smalle voetgangerstrap, waardoor regelmatig filevorming plaatsvindt. In de ochtendspits missen veel reizigers hierdoor de overstap. Met de doorgaande trein Winterswijk-Zutphenkunnen reizigers op hetzelfde perron overstappen naar Arnhem. Provinciale Staten besluiten in november over de uitvoering en financiering van de planstudie treindienst Winterswijk-Apeldoorn.



Ander nieuws