Header image

Vragen en antwoorden over het schilderen van ‘de poort’

ACHTERHOEK - 'Waarom is de brug maar half' geschilderd en 'het ziet er toch niet uit'. Inwoners van Zutphen en de rest van de Achterhoek hadden de afgelopen weken veel vragen en commentaar over het schilderwerk van de Oude IJsselbrug, ook wel de poort naar de Achterhoek genoemd. Nu heeft de gemeente bedacht de brug samen met inwoners te gaan schilderen.

Maar daar zijn nog steeds vraagtekens bij. Wij legden enkele vragen voor aan de gemeente.

Wie gaat de brug nu schilderen?
Een schildersbedrijf, maar iedereen die mee wil helpen is welkom. Als het kan ook leerlingen van de schildervakschool.

Waarom vrijwilligers?
Onder andere een Facebookactie was aanleiding voor het verder schilderen van de brug. "Je kan het zien als ludieke actie. De brug wordt in principe geschilderd door een bedrijf. Maar wie zijn wij als gemeente om nee te zeggen tegen enthousiaste burgers die willen helpen?" licht wethouder Oege Bosch toe.

Hoeveel gaat dit 'geintje' kosten?
De gemeente trekt 600.000 euro uit voor de extra werkzaamheden. 250.000 euro daarvan is bedoeld voor het schilderwerk, 50.000 euro voor verkeersmaateregelen en 300.000 euro voor het vervangen van de fietsbrug aan de kant van de hoven.

Is het niet goedkopers met vrijwilligers?
Volgens de gemeente niet. Mede omdat er gewoon een professionele aannemer aan de slag gaat ermee. "Een paar extra handjes zorgt niet voor een kostenverlaging."

Wordt de brug weer afgesloten?
In het kort: nee. "Voor de uitvoering van de schilderwerkzaamheden kan grotendeels gewerkt worden vanaf het fietspad of het wandelpad. Ten behoeve van de uitvoering aan de rijbaanzijde worden smalle barriers geplaatst en waar nodig verkeertoezichthouders. De werkzaamheden vinden zo veel mogelijk plaats buiten de spits."

Het fietspad wordt ook niet volledig afgesloten. "Er is altijd minimaal één rijbaan en één fietsbaan beschikbaar" vertelt wethouder Bosch.

Waarom wordt de fietsbrug vervangen?
"Het fietsdek is in 2004 geplaatst. De lengteplaten van gegoten rubber in aluminium-stroken slijt sneller dan verwacht en geeft spoorvorming en de kans op uitglijden is aanwezig met name in herfst en winter. De vervanging van het huidige fietsdek naar composiet lost deze problemen op."

Waarom liet de gemeente niet gewoon alles in één keer doen?
"Er zijn door het college keuzes gemaakt waar het geld aan besteed wordt en waar de prioritering gelegd wordt met de besteding van middelen voor uitvoering."

Kan ik mijn eigen brug, huis of iets anders ook 'Zutphens blauw' schilderen?
Uiteraard. De definitie van 'Zutphens blauw' is wel een beetje vaag. Maar de kleur die op de brug zit heet RAL7031.

Door: mediapartner LokaalGelderland



Ander nieuws