Header image

Virtuele N18 ontwerptracébesluit N18 Varsseveld-Enschede

ACHTERHOEK - De inzet van een online platform en virtual reality heeft tot kwalitatief betere zienswijzen geleid. Dat concludeert Rijkswaterstaat na een eerste inventarisatie van de zienswijzen op het Ontwerptracébesluit (OTB) N18 Varsseveld–Enschede, dat van 18 november tot en met 29 december 2011 ter visie lag. Het online platform heeft veel algemene vragen en onduidelijkheden weggenomen.

Zeventig procent van de online bezoekers, die de enquête op de website hadden ingevuld, waardeerde het platform met een zeven of hoger en een meerderheid gaf aan dat het platform de informatiebehoefte bevredigde. Het was de eerste keer dat Rijkswaterstaat gebruikmaakte van online virtual reality bij een zienswijzenprocedure. Het platform kende met 13.600 unieke bezoekers een grote belangstelling. Tijdens zienswijzenperiode zijn er 379 unieke zienswijzen ingediend door 795 personen en organisaties. "Hierbij zien wij minder algemene zienswijzen en vraqen voor verduidelijking," aldus Ivens, projectmanager N18 bij Rijkswaterstaat. "Het grote aantal zienswijzen is niet verrassend, en te verklaren. De N18 is een lang tracé van 45 kilometer tussen Enschede en Varsseveld.

Daarbij is tussen Groenlo en Enschede een geheel nieuwe, 25-kilometerlange weg gepland. Een nieuwe weg raakt altijd meer mensen, dan bijvoorbeeld een verbreding van een weg." Dertig procent van de zienswijzen komt van inwoners of organisaties uit Haaksbergen. Vijftien procent van de zienswijzen komt uit Eibergen, twaalf procent uit Enschede en zeven procent uit Groenlo. 18 procent van de reacties komt uit andere dorpen en buurtschappen direct langs het tracé van de bestaande en nieuwe N18. De overige reacties komen uit andere plaatsen. De ingediende zienswijzen bestrijken veel verschillende onderwerpen: het aantal rijstroken, de maximum snelheid op de toekomstige N18, voorstellen voor nieuwe aansluitingen en het aanpassen van aansluitingen of het verplaatsen van aansluitingen op de N18. De verkeerssituatie bij de kruising van de nieuwe N18 met de Geukerdijk/Museum Buurt Spoorweg komt ook in meerdere zienswijzen terug. Daarnaast wordt aandacht gevraagd voor het verbeteren van kruisende routes voor het wandel- en fietsverkeer en zijn er ook voorstellen voor het aanleggen van deze verbindingen. Een deel van de indieners van zienswijzen wijst op de gevolgen die de realisatie van de plannen kan hebben voor hun persoonlijke situatie. Het gaat hier bijvoorbeeld om een negatief effect op de leefomgeving, woongenot en gezondheid. Verder is een deel van de indieners ongerust over de geluidssituatie bij hun woning. Alle indieners ontvangen een brief van het Centrum Publieksparticipatie over de verdere procedure. Rijkswaterstaat gaat de zienswijzen beantwoorden in een verantwoordingsnota. Deze verantwoordingsnota wordt tegelijkertijd met het Tracébesluit openbaar gemaakt. Naar verwachting is dat eind 2012, begin 2013. Alle ingediende zienswijzen en een samenvatting daarvan op hoofdlijnen zijn terug te vinden op de site van het Centrum Publieksparticipatie: www.centrumpp.nl.



Ander nieuws