Header image

Reizigers geven hoge cijfers voor treindiensten Achterhoek

ACHTERHOEK - 

De treindienst Zutphen-Apeldoorn is met een 7,9 en een vijfde positie op de ranglijst de best beoordeelde regionale treindienst in de OV-klantenbarometer 2015 van het CROW-KpVV. Ook de trajecten Arnhem-Winterswijk (7,4), Winterswijk-Zutphen (7,6) en Arnhem-Tiel (7,4) krijgen hoge cijfers. Het reizen met de bus wordt met een 7,4 (Achterhoek) en 7,3 (Rivierenland) gewaardeerd.

Anne Hettinga, bestuursvoorzitter van Arriva Nederland: “Opnieuw ben ik oprecht trots op de resultaten uit het onafhankelijke reizigersonderzoek. De top vijf wordt door maar liefst vier onderzoeksgebieden van Arriva gevuld. Er zijn op veel onderdelen hoge cijfers gegeven. En waar de reiziger kritischer is geweest, daar gaan we uiteraard kijken hoe we verbeteringen kunnen aanbrengen. Een goed rapportcijfer mag gevierd worden. Daarom staat er op alle vestigingen van Arriva vandaag taart!”


Conny Bieze; gedeputeerde Mobiliteit: “Een felicitatie waard aan alle medewerkers van Arriva die zich iedere dag hiervoor inspannen. Met elkaar maken we van het regionale vervoer een succes en zorgen we voor goede bereikbaarheid op een efficiënte manier. Ik ben wel benieuwd naar de verbeteringen. Want het kan altijd ietsje beter.”  

De onderdelen gemak instappen en punctualiteit scoren vooral goed in de regio Achterhoek Rivierenland. Reizigers beoordelen het gemak bij het instappen voor bijvoorbeeld de treindienst Zutphen-Apeldoorn en Arnhem-Tiel respectievelijk met een 8,9 en 8,8. Busreizigers in de Achterhoek geven hiervoor een 8,7. Het landelijk gemiddelde voor dit onderdeel is een 8,5. De punctualiteit op het traject Zutphen-Apeldoorn krijgt een 8,4. Op het traject Arnhem-Winterswijk wordt dit onderdeel maar liefst vier tiende hoger beoordeeld ten opzichte van vorig jaar met een 7,4. Opvallend is ook het hoge cijfer 9 dat door busreizigers in Rivierenland wordt gegeven voor het onderdeel zitplaats.

Bijna alle onderzoeksgebieden in de regio Achterhoek Rivierenland zijn in rangorde zijn gestegen. Winterswijk-Zutphen is de hoogste stijger. Nu op plek 28, vorig jaar 46. Op nummer vijf staat dus Zutphen-Apeldoorn. Vorig jaar nam deze treindienst nog een veertiende positie in. Alleen de treindienst Arnhem-Tiel is in rangorde gezakt (van 44 naar 55). Het algemene oordeel van dit traject is gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar (7,4).


Ook de overige onderzoeksgebieden waar Arriva het openbaar vervoer verzorgt krijgen positieve klantwaarderingen. Schiermonnikoog is dit jaar weer nummer één, de veerdienst tussen Rotterdam-Dordrecht en Drechtsteden (een joint venture van Arriva Nederland en Koninklijke Doeksen) nummer twee en Vlieland, Terschelling en Ameland nemen gezamenlijk een derde plek in. Het gemiddelde rapportcijfer dat aan Arriva wordt gegeven is een 7,5.

 
OV-reizigers waarderen eind 2015 de kwaliteit van hun rit met een ruime 7,5. Om precies te zijn met een 7,53, het hoogste cijfer sinds het begin van de metingen in 2001. Voor de OV-klantenbarometer vulden in het najaar van 2015 89.617 reizigers een schriftelijke enquête in tijdens hun reis met bus, tram, metro, regionale trein en boot. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. 

 



Ander nieuws