Header image

Nieuwe informatievoorziening in de Achterhoek

ACHTERHOEK - 24 uur per dag informatie verkrijgen over toeristisch-recreatieve activiteiten in de buurt. Dat is nu mogelijk bij de VVV-winkel in Vorden, waar afgelopen donderdag de opening van het eerste touchscreen informatiescherm plaatsvond. Op zes andere locaties in de Achterhoek worden binnenkort identieke schermen in gebruik genomen. Daarnaast is de website www.achterhoek.mobi gelanceerd, speciaal voor smartphonegebruikers. VVV-winkels zijn bij uitstek geschikt om toeristen en recreanten te informeren over alles wat er in de Achterhoek te beleven is, maar ze zijn niet altijd open. Om de gastvrijheid van onze regio verder te verhogen en de dienstverlening te optimaliseren worden voor eind 2011 op zeven locaties in de Achterhoek informatieschermen geplaatst. Deze LCD-touchscreens bieden gebruikers de mogelijkheid om op een moderne en toegankelijke wijze allerlei toeristische informatie op te zoeken. 24 uur per dag, 7 dagen per week. In de etalage van de VVV-winkels wordt een LCD-scherm geplaatst waarop de toeristisch-recreatieve informatie uit de omgeving te zien is. Via een speciale folie aan de binnenzijde van het raam kan een gebruiker van buitenaf het scherm ‘aanraken’ en door de website navigeren. Daarop is bijvoorbeeld te zien waar de dichtstbijzijnde restaurants zijn, waar evenementen plaatsvinden of welk museum in de buurt is. De informatie wordt getoond op een plattegrond en in een lijst waarin de dichtstbijzijnde locatie bovenaan staat. Via de nieuwe site www.achterhoek.mobi kunnen smartphonegebruikers nu ook overal het aanbod van toeristisch-recreatieve bedrijven in de Achterhoek bekijken. Zo kan men informatie opzoeken voor een overnachting, lokale horeca vinden of bekijken welke recreatiemogelijkheden er in de buurt zijn. Naast een lijst met ondernemers, activiteiten en evenementen biedt de website ook fiets-, wandel- en ruiterroutes. Ten slotte komen voor eind 2011 applicaties beschikbaar voor Iphone- en Androidtoestellen waarmee relevante toeristische informatie wordt getoond aan de mobiele gebruiker, afhankelijk van waar hij zich op dat moment bevindt. Bij de ontwikkeling van de apps wordt gebruikt gemaakt van de nieuwste technologieën.

De touchscreens, websites en applicaties zijn ontwikkeld en gerealiseerd door het Achterhoeks Bureau voor Toerisme in opdracht van de Regio Achterhoek in het kader van de campagne ‘Ik geef je de Achterhoek’.



Ander nieuws