Header image

Extra openingstijden en activiteiten bij museum Smedekinck

ZELHEM - Museum Smedekinck in Zelhem is komend weekend op zowel zaterdag (14 september) als zondag (15 september) geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Extra attracties zijn dan de modelspoorbaan met het station Wolfersveen en Historische Rijwielvereniging "De Oude Fiets", die tijdens één van haar toertochten door de gemeente Bronckhorst bij Smedekinck een rustpunt heeft, terwijl de fietsen worden tentoongesteld aan het publiek. Het museum is tevens het eind- of startpunt van de fiets-/autotocht "in het spoor van Ludger".

De tocht, over een afstand van ruim 15 km, begint bij het gedenkteken voor Ludger nabij restaurant Den Elter tussen Zutphen en Wichmond en gaat via Wichmond en Hengelo naar Zelhem. Tijdens deze tocht komen de deelnemers langs diverse kerken en andere bezienswaardigheden. Er kan uiteraard ook in tegengestelde richting worden gereden. Eind- of startpunt is Museum Smedekinck. De boerderij, waarin het museum is gevestigd, werd al in de eerste helft van de 14de eeuw genoemd als leengoed van het klooster, dat door Ludger in het Duitse Werden werd gesticht. In de Stal van het museum is een expositie over het leven en werken van Ludger te zien. Speciaal ter gelegenheid van het Open Monumentenweekend is de modelspoorbaan met het station Wolfersveen te bezichtigen. Station Wolfersveen, aan de spoorlijn Doetinchem-Ruurlo, was geopend van juni 1921 tot mei 1937. In de periode dat het Wolfersveen werd ontgonnen had het station een belangrijke functie in het personen- en goederenvervoer.

Historische Rijwielvereniging "De Oude Fiets" maakt zowel zaterdag als zondag een toertocht door de gemeente Bronckhorst, maar komt alleen zondag bij Museum Smedekinck. De aankomst is om circa 10.45 uur. De authentieke historische fietsen kunnen tot circa 11.45 uur worden bekeken en bewonderd. Leuk om te weten is dan misschien dat de fiets in ons land pas na de Eerste Wereldoorlog een door iedereen geliefd vervoermiddel werd. Daarvoor was een fiets vooral een rijkeluis speeltje. In 1880 moest voor een goedkoop model 350 gulden worden betaald. Een arbeider moest daarvoor ca veertig weken werken! In 1920 kostte een fiets echter nog maar 150 gulden oftewel ca drie arbeiders weeklonen.



Ander nieuws