Header image

Foto21Bredevoort heeft een belangrijke vernieuwing ondergaan

BREDEVOORT - In de zomerperiode zijn de tentoonstellingsruimten opgeknapt met een likje verf en nieuwe vloerbedekking. Het heeft een nieuwe frisse uitstraling. Op de begane grond is vanaf dezelfde datum een eetgalerie gevestigd “De Heerlyckheid”. Bezoekers kunnen hier terecht voor een kopje koffie of lunch. Het thema van de nieuwe tentoonstellingen is ‘Oud en Nieuw’ en sluit aan bij deze metamorfose. Een tentoonstelling die de ontwikkeling en veranderingen laat zien in manier van kijken en fotograferen van drie gepassioneerde fotografen. Voor de expositie zijn drie fotografen gevraagd een selectie te maken uit oud werk, dat stamt uit de beginperiode van hun kunstenaarschap gecombineerd met recent werk. Het zijn de fotografen Marion Bauhuis, Jos Betting en Dinie Wikkerink. Alle drie hebben ze een binding met Foto21, Jos als eigenaar/directeur, Dinie als tentoonstellingsmaker en Marion als docent.

Het oude werk (1992/1993) dat Jos en Dinie tonen is gemaakt voor hun eindexamen aan de AKI (nu Artez) in Enschede. Marion (afgestudeerd aan de Hogeschool voor de kunsten in Arnhem) is begonnen als beeldhouwer/installatie maker en pas later overgestapt naar het medium fotografie. Zij laat haar eerste fotowerken zien uit de periode 2005.

Daarnaast exposeren alle drie de fotografen recent werk, niet ouder dan vijf jaar. Interessant is om te zien dat Marion en Dinie hun thematiek hebben vastgehouden en verder ontwikkeld, terwijl Jos in de loop der tijd een andere weg is ingeslagen. Haar werk gaat over kwetsbaar leven. De beelden zijn een zoektocht naar een innerlijke werkelijkheid met verborgen emoties, angsten, mysteries en dromen. Centrale thema’s zijn herinnering en vergankelijkheid, spiritualiteit, het vrouw-zijn, de eigen kindertijd en de natuur in al haar organische diversiteit. Zij gebruikt foto’s als bouwstenen om met behulp van Photoshop een eigen beeld te creëren, ze schildert met foto’s. De fotobeelden kenmerken zich door een schilderachtige en gelaagde stijl en de sfeer van verstilling. De collages uit de serie Herbarium (2005-06) refereren sterk aan de tuin van haar jeugd. In de recente series De gevoelige plant (2012) en Zomersneeuw (2013) zijn eveneens foto’s van bloemen in fotobeelden verwerkt. Het groeien, bloeien en afsterven van deze bloemen vormt een metafoor van de vergankelijkheid en de ongrijpbare vluchtigheid van de tijd. Beweging, verandering en groeikracht, de eeuwige cyclus dat na het afsterven altijd weer een nieuw begin volgt. Een ode aan de schoonheid en het mysterie van de natuur.

Als eindexamen onderwerp aan de AKI te Enschede besloot hij na veel studio en geënsceneerd werk de straatfotografie ter hand te nemen met als thema “ exhibitionisme “. Hiervoor heeft hij een jaar lang diverse festivals bezocht in de Verenigde Staten, o.a. Mardi Grass, New Orleans - Daytona Bikeweek - Hollywood Boulevard, Los Angeles en het filmfestival in Cannes, Zuid-Frankrijk. Een greep uit deze serie is te zien in Foto 21. Het zijn foto’s gemaakt in 1991. Zijn huidige fascinatie gaat uit naar de natuur, zowel flora als fauna, in panorama beelden probeert hij de schoonheid vast te leggen van de wonderen van de natuur. Zwart/wit verdient nog steeds zijn voorkeur in de fotografie, dramatische luchten spelen hierbij een grote rol. Het betreft foto’s van de laatste 5 jaar.

Al tijdens haar opleiding aan de AKI (1988 – 1993) werd duidelijk dat haar onderzoek in de beeldende kunst niet zou gaan over spectaculaire vernieuwende onderwerpen, maar dat ze meer geïnteresseerd is in de gewone dingen om haar heen. Ze heeft toen de beslissing genomen thuis te fotograferen. Ze laat zich verrassen door het licht dat door de ramen naar binnen valt, dat de stoel verandert in een ornament of dat een tekening maakt op het gordijn voor het raam. In deze periode is de serie “16.00 uur” ontstaan. Nu jaren later weet ze dat haar fascinatie voor licht toegenomen is. Van het niets verbloemende middaglicht tot aan de schemering waarin details vervagen en de wereld abstracte vormen aanneemt. Het liefst fotografeert ze gewone dingen die door het licht een nieuwe beeldende betekenis krijgen. De foto's uit de beginjaren hebben nog een verhalende werking. In de loop der jaren zijn de beelden soberder en abstracter geworden. Het is voor haar een uitdaging deze verandering in haar manier van kijken zichtbaar te maken binnen de beperking van het huis. Op de tentoonstelling zijn werken te zien uit de serie “16.00 uur”-1993 en de nieuwe serie “Lichtstille kamer” uit 2013.



Ander nieuws