Header image

Bronzen en inktschilderijen bij Galerie De Kunst

AALTEN-Bronzen en inktschilderijen in de gastexpositie ‘PUUR EN NATUUR’ bij Galerie De Kunst aan de Hondorpweg 1 in Aalten, vanaf zaterdag 10 juli t/m dinsdag 24 augustus 2010 met Kalpa Maclachnan (inktschilderijen op rijstpapier) en Arno Goossens (bronzen). De galerie heeft alweer een boeiende gastexpositie voor haar bezoekers in petto, die dit keer gewijd is aan de pure natuur. Kalpa Maclachnan, Schotse van geboorte en opgegroeid in Nederland, kwam, na haar studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten, via een Japanse kunstenares in aanraking met het inktschilderen op rijstpapier, het zogenaamde sumi-e, en wist toen dat zij haar materiaal had gevonden. Om deze techniek onder de knie te krijgen, volgde zij lessen bij de Chinese kunstenaars Tian Wei en Zhou Jun. Momenteel is zij zelf docente sumi-e en geeft zij cursussen en workshops, o.a. aan de Volksuniversiteit van Groningen. Sumi-e komt oorspronkelijk uit China, heeft zich in Japan verder ontwikkeld als Zen-kunst en kan eenvoudig worden uitgelegd als de "kunst van het weglaten". Het is belangrijk om met zo weinig mogelijk penseelstreken zoveel mogelijk uit te drukken. De essentie van het gekozen onderwerp kan worden bereikt door geconcentreerde beschouwing, vanuit een diepe verbondenheid met de natuur. De sumi-e beoefenaar gebruikt Oosterse penselen van geitenhaar, wezelhaar of paardenhaar. Er wordt gewerkt met zwarte inkt en verschillende grijstonen. Het rijstpapier waarop wordt gewerkt is doorgaans gemaakt uit de pulp van de moerbeiboom. Dit papier is sterk absorberend. De penseelstreek is dan ook definitief en kan niet worden gecorrigeerd. Kalpa Maclachlan heeft al vele succesvolle exposities in binnen- en buitenland op haar naam staan. De combinatie van de Oosterse kunst en haar Westerse achtergrond vormt voor haar een voortdurende uitdaging. Arno Goossens, net verhuisd naar Amersfoort, maar atelierhoudend in Apeldoorn, is een autodidact beeldhouwer, die zich vooral laat inspireren door het leven en de natuur. Zijn studie biologie heeft ertoe bijgedragen dat hij heeft leren kijken naar de pure, zuivere houding van dier en mens. Arno werkt naar realistische beelden, waarin dansende en zwangere vrouwen, krachtige stieren, schapen en vogels vaak het thema vormen. Zijn herinneringen aan een ontmoeting legt hij vast in zijn beelden: een Schotse Hooglander op de hei of die Spaanse stier in de Camarque. Het streven van Arno Goossens is er niet alleen op gericht de uiterlijke vorm weer te geven, maar vooral om de lichaamstaal te typeren. Ondanks de realistische manier van werken maakt Arno zijn mensbeelden vaak anoniem door lichaamsdelen weg te laten. Daardoor krijgen de houding en de beweging van het beeld meer kracht. Door het kijken naar en samenwerken met verschillende bronsgieters heeft Arno het maken van bronzen beelden geleerd. Zijn beelden worden gegoten door bronsgieterij Custers in Grathem volgens de “verloren was”-methode. Voor het gieten wordt een wassen model vervaardigd van het uiteindelijk te vormen gietstuk. De “verloren was”-methode geeft een zeer fraai resultaat. De oppervlaktekwaliteit en nauwkeurigheid zijn zeer hoog, waardoor nabewerking niet of nauwelijks nodig is. Het maken van de mallen, het gieten van het wasafgietsel en het uiteindelijke afwerken van het gegoten beeld, maken voor Arno een essentieel deel uit van het creatieve proces. Dit vloeit wellicht voort uit zijn ambachtelijke manier van werken. Hij houdt ervan de persoonlijke toets op de huid van het beeld te behouden. Natuurlijk is ook het werk van Els de Boer (collages) en de keramische en stenen beelden van Maaike Vocking in de galerie te bewonderen. Ook wordt hier regelmatig werk in stock getoond van eerdere kunstenaars. In het beeldenbos kan er midden in de natuur plaats worden genomen op de natuurstenen zitkunst van Michiel van Luijn, fonkelt de glaskunst van Kim ten Oever en torenen de houtsculpturen van Willem Doodeheefver boven het groen uit. Meer informatie en openingstijden op www.galeriedekunst.nl

Ander nieuws