Header image

Achterhoekse Streekproductenmarkt op 2e Pinksterdag

LIEVELDE - Op 2e Pinksterdag, 13 juni, wordt er weer de Achterhoekse Streekproductenmarkt gehouden bij Kaasboerderij Weenink.

Met een mini run voor de jeugd uit het Jeugd Survival Circuit wil de organisatie van de Achterhoekse Streekproductenmarkt de aandacht vestigen op het rijke plattelandsleven. Niets lijkt zo idyllisch te zijn als een boerderij, de uitgestrekte landerijen en de dagelijkse beslommeringen. Deze verbeelding komt actief samen in de Achterhoekse Streekproductenmarkt op 2e Pinksterdag 13 juni aanstaande waar het landleven beleefd en geproefd kan worden.

Maar dit vredige beeld is lang niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Vorig jaar ging 50 eurocent per bezoeker van de streekproductenmarkt bij Kaasboerderij in Lievelde naar de stichting ‘Geef een Koe’: een koe voor een arm gezin met een gehandicapt kind in Kirgizië kan van levensbelang zijn. En dit jaar gaat een deel van de entreegelden naar Survival for Life. Een jaarlijks terugkerend project van de stichting ‘Survivalgroep Hang Over’ die geld inzamelt voor een goed doel gerelateerd aan kanker. Dit keer: ‘KiKa’, Kinderen Kankervrij. De organisatie van de streekproductenmarkt legt opnieuw een verbinding tussen het landleven en een wedstrijd met de natuurlijke hindernissen rond het boerenerf als inzet voor een goed doel. Vorig jaar was het thema van de tiende Achterhoekse Streekproductenmarkt ‘Ik goa naor de markt en koop ’n koo’. Mede door het bekende televisiestel Jos en Dijcke van ‘Boer zoekt vrouw’ die hun medewerking verleenden aan de markt konden er maar liefst vier koeien in Kirgizië worden gekocht. Koe Jody, vernoemd naar Jos en Dijcke, koe Juliana, vernoemd naar de gehuldigde 130.000 liter melkkoe op die dag en de koeien Laura en Eline. Daarmee hebben vier families in Kirgizië weer een toekomst gekregen.

Nu probeert Survival for Life kinderen weer een blik te geven in hun toekomst. Met een mini run, voor de jeugd, hoopt Survival for Life op Tweede Pinksterdag veel geld in te zamelen. Als het weer mee zit zal het aan de toeloop van bezoekers niet liggen. Sinds Kaasboerderij Weenink en Groei&Bloei elkaar drie jaar geleden vonden twee markten samenvoegden tot de Achterhoekse Streekproductenmarkt heeft het een bekendheid verworven tot ver buiten de Achterhoek. Er staan talloze kraampjes op het boerenerf opgesteld met moderne eigentijdse producten rechtstreeks van het land. ‘Italiaanse’ pasta van granen en eieren van Achterhoekse bodem of een Bont Koetje, een variant op een dame blanche. Bloemstekken, éénjarige planten of een verse aardbeiensnack zijn er ook te verkrijgen. Er is live terrasmuziek en natuurlijk kunst en de kalfjes aaien in één van de stallen.



Ander nieuws