Header image

Verkeersproject Achterhoekse N-wegen

Achterhoek – De politie heeft in 2010 gericht gecontroleerd op de N315, N316 en de N318 in de Achterhoek.

Op deze wegen gebeurden in vergelijking met andere provinciale wegen in Gelderland relatief veel ongevallen. Het project is in januari geëvalueerd en wordt ook in 2011 voorgezet.

De controles zijn gehouden tussen juni en november in 2010. Bijzonder aan dit project is dat er voornamelijk motorrijders zijn ingezet om ‘mobiele controles’ te houden. De motoragenten hebben in totaal 920 uur op de drie Achterhoekse wegen gecontroleerd. In totaal zijn er 984 bekeuringen uitgeschreven voor uiteenlopende overtredingen. 291 bestuurders kregen een waarschuwing. Op basis van ongevalanalyse heeft men vooral gecontroleerd en bekeurd op de overtredingen die tot de meeste ongevallen hebben geleid. Dit zijn voornamelijk snelheid, onvoldoende afstand bewaren en het niet verlenen van voorrang.

Ook zijn er snelheidscontroles gehouden door het verkeershandhavingsteam. Het project wordt in 2011 voortgezet op basis van de ongevalcijfers van 2010. In het voorjaar worden deze cijfers door het ministerie gepubliceerd. Met de controles wil de politie daar controleren waar het voor de verkeersveiligheid het meest van belang is.

Aanleiding voor het verkeersproject in de Achterhoek was een succesvol project op de N318. Na een intensieve controleperiode waarin ruim 2700 overtreders bekeurd zijn, nam het overredingspercentage met 5.7% af. De kans op een ongeval is op gedeelten van de N318 ruim een kwart hoger dan op andere provinciale wegen in Gelderland. Tussen 2005 en 2009 gebeurden er 307 aanrijdingen op deze weg. Bij 62 aanrijdingen raakten mensen gewond, in 32 gevallen moesten betrokkenen overgebracht worden naar het ziekenhuis. Vier aanrijdingen kenden een dodelijke afloop. De belangrijkste ongevalsoorzaak op de N318 is het onvoldoende afstand bewaren. In combinatie met een te hoge snelheid is dit erg gevaarlijk.

Ook op de N315 gebeuren veel ongevallen. Tussen 2005 en 2008 gebeurden er 429 ongelukken. Bij 38 aanrijdingen raakten de betrokkenen zodanig gewond, dat zij overgebracht zijn naar het ziekenhuis. Bij 39 ongevallen raakten mensen gewond, maar zij hoefden niet in het ziekenhuis te worden behandeld. Vier mensen kwamen bij ongevallen op deze weg om het leven. Belangrijkste ongevaloorzaak op de N315 is het niet verlenen van voorrang. Ook overschrijding van de snelheid is een belangrijke medeoorzaak.

Op de N316 gebeurden tussen 2005 en 2009, 146 ongevallen. In 40 gevallen was er sprake van letsel. Na 24 ongelukken moesten de betrokken bestuurders of inzittenden voor behandeling naar het ziekenhuis worden overgebracht. Drie ongevallen kenden een dodelijke afloop. Belangrijkste ongevaloorzaak op de N315 is het niet verlenen van voorrang. Waarbij ook overschrijding van de snelheid een belangrijke medeoorzaak is.



Ander nieuws