Header image

Toeristische website Achterhoek genomineerd voor prijs

ACHTERHOEK – Het gerenommeerde toeristische vakblad Travelution heeft de nieuwe website van het Achterhoeks Bureau voor Toerisme (ABT), www.achterhoek.nl deze maand genomineerd tot een van de kanshebbers voor de titel Reiswebsite van het jaar 2010. Een onafhankelijke jury onder leiding van Maurice de Hond zal eind oktober de winnaar bekend maken aan de hand van een aantal tevoren vastgestelde criteria. ABT is trots op deze nominatie, zeker omdat de website pas sinds 1 februari jl. in de lucht is. Het reisblad zal aan de hand van negen criteria bepalen welke toeristische website dit jaar de titel uitgereikt zal krijgen. Er wordt gelet op de mate van creativiteit (het onderscheidend vermogen) en innovatie (is de site vernieuwend of niet). Ook is van belang hoe up to date en informatief de site is. Uiteraard wordt zwaar gelet op structuur en navigatie: zit de site logisch in elkaar en is de navigatie gemakkelijk? Vanzelfsprekend kunnen er ook punten worden gescoord op gebied van vormgeving en functionaliteit (werkt de site technisch goed). Anno 2010 is het ook belangrijk om een hoge mate van interactiviteit te bieden en is de vindbaarheid op het internet van groot belang. Tot slot zal Travelution in zijn beoordeling meewegen hoe en hoe snel er op vragen vanaf de site wordt gereageerd en uiteindelijk zal ook de voor de bouw gebruikte achterliggende techniek een rol spelen. De website biedt een kleurrijke kennismaking met alle toeristische facetten van de Achterhoek. In vier hoofdstukken wordt de sitebezoeker meegenomen op een kennismakingsreis door de Achterhoek: Overnachten & Eten, Zien & Doen, Over de Achterhoek en Praktische informatie. Honderden pakkende foto’s, interessante teksten en aantrekkelijke filmpjes geven je een goede indruk wat de Achterhoek en de VVV je allemaal te bieden hebben. Belangrijk onderdeel van de nieuwe website is de interactieve kaart van het gebied, waarop alle toeristische highlights van de streek overzichtelijk worden gepresenteerd. Een extra functionaliteit is de fietsrouteplanner die samen met Falk is opgezet. De sitebezoeker kan met dit product zelf zijn fietstochten plannen, zowel via het nieuwe fietsknooppuntennetwerk als ook daarbuiten. Erwin Akkerman, hoofd marketing Achterhoeks Bureau voor Toerisme: “Het ABT zorgt ervoor, dat binnenkort de websites van de plaatselijke VVV’s in de Achterhoek als dochter-websites aan www.achterhoek.nl worden gekoppeld. Uiteraard met dezelfde vormgeving en functionaliteiten, zodat er regionaal en lokaal een zelfde toeristische gezicht wordt getoond. Eind van deze maand zal ook een moderne webwinkel aan de website van ABT en VVV’s worden toegevoegd, zodat de sitebezoeker tevoren zijn gedrukte media of digitale artikelen voor zijn vakantie thuisgestuurd kan krijgen.” ABT is zeer tevreden over de samenwerking met de VVV’s in dit IT-traject. Akkerman: “De samenwerking wordt nog verder geïntensiveerd, want in de loop van de maand april zal de geheel nieuwe toeristische databank die het afgelopen jaar samen met VVV Nederland is ontwikkeld, in de site worden geïntegreerd. Achterhoek loopt hier samen met de Veluwe nationaal in voorop!”. ABT breidt de samenwerking in dit IT-traject ook nog uit met een nieuw product voor de hotelsector: een online reserveringssysteem voor hotelkamers. Eind maart zal ook dat aan de website zijn toegevoegd! Het ABT denkt mede op basis van de geschetste nieuwe plannen grote kans te maken op de uiteindelijke prijs. Akkerman: “Er zijn weinig regio’s in Nederland die de IT-zaken op een dusdanige manier hebben georganiseerd. Achter de schermen zijn duidelijke en strakke afspraken met alle partners gemaakt. Er is een uitstekende technische partij gevonden die de ABT-wensen in een goed product weet te vertalen: Insiders uit ’s-Hertogenbosch. En ook de financiering van het geheel is gezekerd dankzij ondersteuning vanuit provincie Gelderland en Regio Achterhoek”.

Ander nieuws