Header image

Succesvolle lancering website Thuis in de Achterhoek

ACHTERHOEK - “De lancering van www.thuisindeachterhoek is succesvol verlopen”, zegt Renate Donderwinkel een maand na de introductie van de nieuwe website waarop vijf wooncorporaties uit de Achterhoek gezamenlijk hun aanbod adverteren.

“De website heeft in de eerste maand al meer dan 25.000 unieke bezoekers getrokken en is in totaal meer dan 61.000 keer bezocht”, vertelt Renate Donderwinkel, coördinator van Thuis in de Achterhoek. “Ruim 30% van de aangeschreven woningzoekenden heeft zijn of haar inschrijving al geheractiveerd. Dit kan nog tot 1 juni, dus de mensen die dat nog niet gedaan hebben, hebben nog even de tijd. Ook zijn er bijna 600 mensen die zich als nieuwe woningzoekende hebben ingeschreven.” Thuis in de Achterhoek heeft naast een ‘gewone’ website ook een mobiele website. Donderwinkel: “Mobiele websites zijn niet nieuw. Maar een mobiele website waarop je direct op woningen kunt reageren is uniek in Nederland.” De mobiele website is in een maand tijd ruim 3.500 keer bezocht door meer dan 1200 unieke bezoekers. ‘Je kunt waar je ook bent met je smart Phone direct op een leuke woning reageren. Dat is erg makkelijk!” Met de naamsbekendheid van de website zit het volgens Donderwinkel ook goed: “40% komt direct op de site terecht en 40% via de websites van de deelnemende corporaties. Daarnaast komt 20% er terecht door via Google de naam in te tikken. We kunnen dus concluderen dat de lancering succesvol is geweest en dat een grote groep woningzoekenden de weg naar de nieuwe website heeft gevonden.”

Een kleine honderd woningzoekenden die zelf geen computer of internetaansluiting hebben, brachten afgelopen maand een bezoek aan een van de kantoren van de deelnemende corporaties. Via de openbare computers in de bezoekersruimtes van de diverse vestigingen hebben zij hun inschrijving als woningzoekende opnieuw geactiveerd. Dan is er nog een kleine groep mensen die niet met een computer overweg kan. Deze mensen worden bijgestaan door de verhuurmedewerkers van de corporaties. “Hier proberen we zoveel mogelijk maatwerk te leveren. Op het moment dat ze actief op zoek zijn naar een woning zoeken wij via het systeem samen met hen naar een passende woning of raadplegen ze iemand uit kennissen- of familiekring om hen te helpen.” ProWonen onderstreept dit verhaal met een aantal cijfers. Heleen Weerkamp, woordvoerder bij ProWonen: “In maart hebben 119 mensen de klantenservice van ProWonen gebeld over de brief die zij van Thuis in de Achterhoek hebben ontvangen. Van de klanten die nog ingeschreven willen blijven, hebben 41 mensen familie, buren of kennissen die hen willen helpen. Er zijn 59 klanten die wij hebben geholpen met het heractiveren als woningzoekende. Deze groep is vaak uit voorzorg ingeschreven. Veel van deze klanten hebben wel kinderen of anderen in de omgeving, maar vinden het prettiger dat wij hen heractiveren of begrepen niet hoe zij anderen kunnen inschakelen. We hebben met hen afgesproken dat volgend jaar, als zij hun inschrijving weer moeten heractiveren, wij dat voor hen doen. Zij hoeven daar zelf niet over na te denken of contact over op te nemen. Zij bellen ons alleen dan als zij actief op zoek willen naar een andere woning of uitgeschreven willen worden als woningzoekende. Dat is trouwens een mooi contactmoment om te kijken of er ondertussen mensen in hun omgeving zijn die kunnen helpen.” Er zijn 14 klanten die geen sociaal vangnet hebben en actief op zoek zijn naar een andere woning. Voor hen is een duidelijk zoekprofiel aangemaakt. De woningen die vrijkomen en aan dat profiel voldoen, komen bij ProWonen per e-mail binnen. Vervolgens gaat de Borculose corporatie heel gericht met deze klant verder. Deze klanten worden ook elk jaar door ProWonen heringeschreven. Bij Wonion zijn ongeveer 100 klanten door de medewerkers telefonisch of aan de balie door het herinschrijvingsproces geloodst. Ester Helming, woordvoerder bij Wonion, bevestigt dat het aantal klanten dat geen sociaal vangnet heeft én actief op zoek is naar een andere woning, heel klein is. “Bij Wonion zijn dat slechts drie klanten. Ook wij helpen elke klant op een individuele manier verder.”



Ander nieuws