Header image

‘Straatverkopers blijven vervelend’

ACHTERHOEK - Je komt ze overal tegen. Of je het nu wil of niet. Straatverkopers! Wanneer je rustig met je koffietje ‘take a way’ door de stad loopt wordt je ineens aangesproken. “Stentortje voor onderweg meneer?” 

Hoe je ook je best doet om ze te ontwijken, ze weten je altijd te vinden. Sommige zijn aardig, en staan je vriendelijk te woord. De meeste achtervolgen je om je daarna in een donker steegje toch die krant te geven. Oké, misschien wat overdreven. Maar wel irritant.  Tim Jansen is vroeger straatverkoper geweest. En hij geeft op de nieuwswebsite VICE tips hoe je ze kunt ontwijken: “In mijn studententijd ben ik een tijd straatverkoper geweest. Ik heb talloze mensen ervan proberen te overtuigen dat een krantenabonnement precies datgene was wat ontbrak in hun leven. Ondanks dat ik geen topverkoper was, verdiende het baantje dankzij de commissies lekker” schrijft hij in zijn artikel. 

Hoe kom ik van ze af? 
Jansen geeft enkele tips. Zo is snel weglopen geen optie: “Dan gaat verkoper ook sneller lopen, dan kun je een bochtje of een verdere versnelling overwegen.” Maar doe maar niet: “Voor je het weet ben je verwikkeld in een hardloopwedstrijd.”

1. Doe niet arrogant
Een beetje arrogant gaan lopen doen heeft ook geen nut. Dat zien de verkopers vanaf een grote afstand. “Ze lopen door de winkelstraat als een miljonair in Saint-Tropez.” Als je zo gaat lopen doen wordt je, volgens Jansen, juist aangesproken: “Je gedrag is een extra reden om je aan te spreken. Want wat is er mooier dan iets slijten aan een moeilijk type?”

2. Grapjes
Grapjes maken is een uitdaging. Je kan het proberen, maar de meeste verkopers weten daar goed op te reageren. Dat is immers hun job. “Ooit deed ik een man het fantastische aanbod om een maand lang gratis de krant in de bus te ontvangen. Waarop hij droogjes antwoordde: ‘Ik ga nooit met de bus’.”

3. Eerlijk
Je kan ook gewoon eerlijk zijn. De inhoudelijke route nemen. “Maar als je je ongenoegen jegens straatverkopers wil uiten, of het bedrijf/goede doel in het algemeen, dan is dat een prima manier.” Je kan je even goed inlezen en goede argumenten in je zak meenemen. Zodat je straatverkopers altijd de baas bent.

4. Liegen
Tja… Liegen is ook wel een makkelijke manier om van die verkopers af te komen: “Voor de afwisseling kun je verzinnen dat je binnenkort naar Uruguay verhuist om met de liefde van je leven samen te wonen en dat je derhalve geen Nederlandse krant/energie/maaltijdbox kunt ontvangen.”

5. Nee, ken ik niet
Straatverkopers worden getraind om het gesprek met een open en positieve vraag te beginnen “waarop het ‘prospect’ (marketingtaal voor mens met portemonnee) eigenlijk alleen maar ‘ja’ kan antwoorden.” Zoals ‘Kent u het NRC Handelsblad’, ‘Bent u bekent met NUON’ of juist ‘Wat een weertje he’. Wanneer iemand ‘ja’ zegt komt hij of zij in de ‘stemming’ voor het gesprek. Jansen: “Wat je het beste kunt doen, is dus gewoon “nee, bedankt” zeggen, terwijl je je mooiste glimlach opzet. Het blijft immers een mens, zo’n straatverkoper. Als iedereen ter wereld deze tactiek toepast, sterft dit beroep vanzelf uit.”

Zijn die verkopers vervelend? 
In een eerder artikel spraken we met een teammanager van een werving- en promotiebedrijf. Hij vind zijn mensen niet vervelend: “Uiteraard zijn wij het daar niet mee eens. Wij doen ons werk, wij doen niet agressieve verkoop. Maar die agressieve verkopers zien we wel geregeld in de straat. Gladjakkers zijn het, die het voor de rest verpesten. Wij zijn dat absoluut niet. Ons bedrijf doet aan ‘soft sale’, en we hebben veel dertig plussers in dienst, dus geen studenten zoals je ook vaak ziet. We zien dat winkeliers ons anders ervaren, niet zoals in de Telegraaf vertelt wordt. De meeste vinden ons niet vervelend. Het moet wel gereguleerd worden, het loopt de spuigaten uit. Beter toezicht is belangrijk.” 

Hij vertelde dat straatverkopers bij het straatbeeld horen: “In winkels worden je ook dingen aangesmeerd. Wanneer iemand je op straat iets probeert te verkopen hoort hij of zij netjes het gesprek te beëindigen wanneer je nee zegt. Dat moet volgens de ‘reclamecode Fieldmarketing’.” Die reclamecode schrijft dat het niet toegestaan is om mensen tot last te zijn. Ook hoor je ze in je eerste vraag niet direct een aanbieding te doen. “Promotiegroepen horen bij het straatbeeld. Daar moet niks aan veranderd worden. Wel mag het beter gehandhaafd worden.”

Spijt van de aankoop
Lees je dit artikel te laat? En heb je je toch iets laten aansmeren? Geen nood. In Nederland zitten we er goed bij qua wetten. Je hebt namelijk ALTIJD 14 dagen bedenktijd. Jansen: “Bovendien moet de verkoper jou ook wijzen op deze wettelijke bedenktijd. Heeft de verkoper dat niet gedaan, dan kan de bedenktijd verlengd worden naar twaalf maanden.” Onthouden dus! 

Door: mediapartner LokaalGelderland


24279.jpg

Ander nieuws