Header image

Springplank tussen Achterhoekse ondernemers en Duitse markt

ACHTERHOEK - Op 30 januari 2014 wordt de eerste groep ondernemers geholpen om dit jaar succesvol de Duitse markt op te gaan met hun eigen product of dienst. De Achterhoek Business School organiseert een praktijkgerichte training “Starten in Duitsland” onder leiding van Jan Temmink en Jolanda Luimes.

De groeiprognose voor de Duitse (e-commerce) markt is voor de komende jaren uitstekend. Het feit dat wij als Achterhoekse bedrijven dicht tegen Duitsland aanliggen, biedt ons juist nu goede zakelijke kansen. Maar dat vergt wel een gedegen aanpak.

Ondernemers met concrete plannen om in 2014 hun activiteiten uit te breiden naar Duitsland kunnen deelnemen aan de training “Starten in Duitsland”. In 5 deeltrainingen, elk van één dagdeel worden zij begeleid om succesvol zaken te doen in Duitsland gericht op hun eigen product of dienst.

Het resultaat is een eigen concreet en praktisch Plan van Aanpak waarmee men direct aan de slag kan. Tijdens de training wordt veel praktijkinformatie gedeeld en verkrijgt men handige tips en bruikbare tools om te ondernemen op de Duitse markt. Dit gebeurt onder andere samen met andere ervaren ondernemers. De hele training is gericht op het maken van keuzes. Juist een goede voorbereiding op de Duitse markt maakt het verschil tussen wel of geen succes. Tijdens de eerste deeltraining op 30 januari in Aalten wordt de entreestrategie voor het eigen product of dienst voor Duitsland bepaald. Op 13 februari vindt de voorbereiding plaats op aanwezige (zakelijke) cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland. Vervolgens worden op 6 maart de juridische en financiële bijzondere aspecten met betrekking tot het zaken doen met Duitsland besproken in samenwerking met STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater uit Kleef. Het Duitse online marketingplan wordt op 20 maart samengesteld.

Er wordt een actieve deelname van iedere ondernemer verwacht. Dit betekent voorbereiding aan de hand van vragen bij iedere deeltraining zodat goede keuzes worden gemaakt voor het eigen Plan van Aanpak. Tevens is het na elke deeltraining mogelijk om persoonlijk verder te worden begeleid. Tijdens de laatste training op 3 april wordt een presentatie gegeven van het eigen Plan van Aanpak waar onderlinge reflectie en evaluatie plaatsvindt vanuit de groep en de aanwezige ondernemers. Kortom, de hele training is gericht op Erfolg!

Meer informatie: http://www.achterhoekbusinessschool.nl



Ander nieuws