Header image

Regionaal openbaar vervoer kiest voor Keijzer Communicatie

GELDERLAND - Provincie Gelderland, Overijssel, Flevoland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen, gemeente Lelystad en hun drie vervoerders -Connexxion, Arriva en Syntus- gaan samen met Keijzer Communicatie een nieuwe marketingcampagne opzetten om mensen te inspireren meer gebruik te maken van het openbaar vervoer in de daluren. De campagne wordt een verdieping van de eerder ingezette koepelcampagne 'Ervaar het OV'. De partners selecteerden uit de tientallen inschrijvingen, op basis van een Europese aanbesteding, vijf bureaus voor een pitch. Tijdens die presentatieronden sprak de insteek van Keijzer Communicatie het meest aan en is gekozen voor dit communicatiebureau met vestigingen in Enschede, Apeldoorn en Utrecht. De aanbesteding omvat de uitwerking en uitrol van de campagne die de komende twee jaar het gezicht zal zijn van het openbaar vervoer in de drie provincies.

Het OV-projectteam van Keijzer Communicatie zal de opdracht de komende jaren op meerdere manieren invullen. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met de opdrachtgever en de partijen die het openbaar vervoer verzorgen. De aanpak en de middelen versterken de bestaande merkwaarden: klantvriendelijk, servicegericht, betrouwbaar en toegankelijk. Een tipje van de sluier van het concept: de campagne zet vooral in op beleving en gevoel. Projectleider 'Ervaar het Ov' Frans Colthoff: "De campagne sluit naadloos aan op de succesvolle campagne 'Ervaar het OV'. De nieuwe insteek speelt nog verder in op de beleving bij de doelgroepen." Essentieel is dat ook de medewerkers in het OV, bij de provincies, de stadsregio en de gemeente, de campagne kennen en mede uitdragen. Daarom voorziet de aanpak in een gerichte communicatiecampagne voor de interne organisatie. Daarnaast worden bestemmingen - pretparken, dierentuinen, evenementen en dergelijke - waar mogelijk betrokken bij de plannen, onder meer met gezamenlijke kortingsacties.

Het plan van Keijzer Communicatie onderscheidt zich onder andere door de sterke inzet op online media. Directeur Arjan Keijzer: "Online communicatie en social mediamarketing vormen een rode draad in de aanpak. Het gebruik van internet en sociale media, ook mobiel, is in Nederland bijzonder hoog, de penetratie onder 50-Plussers groeit explosief; FaceBook en Twitter zijn steeds vertrouwder. Dat biedt goede kansen voor gerichte, snelle en effectieve communicatie." Een belangrijk voordeel van de keuze voor online zit ook in de vele tools om het effect van de campagne te monitoren, en om data te verzamelen voor verdere acties en bijsturing. Frans Colthoff: "En dat maakt de verwachte effectiviteit groter. Een belangrijke pre."

De eerste uitingen van de nieuwe campagne voor het openbaar vervoer in Oost Nederland verschijnen dit najaar (2013).

http://www.keijzercommunicatie.nl



Ander nieuws