Header image

Musea in de Achterhoek bundelen krachten

ACHTERHOEK - De Achterhoek kent een breed aanbod aan musea. Van Modern Realisme tot Middeleeuwse kunst,  van Sierkunst tot Modern-Klassieke kunst en musea met diverse thema’s zoals oorlog en natuurhistorie. Stichting Achterhoek Toerisme is in samenwerking met vier grote publiekstrekkers in de Achterhoek (Villa Mondriaan, Museum More, Kasteel Huis Bergh en Lalique Museum) een campagne gestart om het aanbod van musea in de Achterhoek te presenteren.

De promotiecampagne ‘Musea Achterhoek’ heeft als doel het groots uitdragen van het museumaanbod in de Achterhoek. Door het aanbod van musea te bundelen en onder de aandacht te brengen van de doelgroep wordt men kenbaar gemaakt met de mooie diversiteit aan musea dat de Achterhoek rijk is. Het museumbezoek heeft aandeel te winnen onder potentiële bezoekers. Door de samenwerking tussen de musea kunnen de musea hun slagkracht vergroten en worden ze zichtbaar bij een breder publiek. Het decor van de Achterhoek is daarnaast ook nog eens uitermate geschikt voor de doelgroep om te recreëren en meerdere dagen te verblijven.

Afgelopen jaren heeft het museumaanbod in de Achterhoek zich sterk ontwikkeld en is er een unieke veelzijdigheid ontstaan. Zo werd in 2011 het Lalique Museum in Doesburg geopend. Hier zijn werken van de bekende glaskunstenaar René Lalique te bezichtigen. In 2012 werd Villa Mondriaan in Winterswijk geopend door Prinses Beatrix. In Villa Mondriaan zijn werken te zien van Piet Mondriaan uit de periode dat hij in Winterswijk is opgegroeid. In 2014 werd door het Koninklijk echtpaar innovatiecentrum ICER geopend in Ulft. Daarnaast is in juni van dit jaar het grootste museum voor Nederlands Modern Realisme geopend in Gorssel. Hier is onder andere de voormalige Scheringa collectie te bewonderen met diverse werken, waaronder werken van Carel Willink en Charley Toorop. Naast deze ontwikkelingen in het museumaanbod, kent de Achterhoek ook veel gevestigde musea, waaronder Kasteel Huis Bergh met een grote verzameling middeleeuwse kunst en het Openluchtmuseum Erve Kots in Lievelde, waar in een decor van historische boerderijen te zien is hoe boeren in vroegere tijden woonden en werkten.

De campagne gaat van start met een brochure waarin alle musea zich presenteren. Naast de brochure komt er ook een website waarop de twintig deelnemende musea gepresenteerd worden. Middels een crossmediale campagne wordt het aanbod nog eens extra onder de aandacht gebracht.



Ander nieuws