Header image

Medewerkers Het Plein maken zich zorgen over toekomst

LOCHEM - De medewerkers van Het Plein in Zutphen maken zich zorgen over de toekomst van hun baan. Dat blijkt uit een bericht op de interne website van de organisatie, die in handen is van LokaalGelderland. Aan het plezier van de medewerkers wordt 'gezaagd'.

Volgens de schrijver, waarvan de naam onbekend is, is er vrijwel geen 'baangarantie'. De organisatie, onder andere verantwoordelijk voor het regelen van uitkeringen in Lochem en Zutphen, houdt namelijk per 1 januari 2019 op te bestaan. Vanaf dat moment gaan beide gemeenten het zelfstandig regelen. Hoe dat precies in zijn werk gaat is nog niet bekend.

'Ach, het valt wel mee'

Het personeel kan de ontwikkelingen niet meer bijbenen. "Voor de burger in Zutphen en Lochem, en voor het personeel is het onbegrijpelijk wat er allemaal gebeurt. Het lijken wel dagkoersen." De schrijver durft ook niet meer 's ochtends het nieuws te checken, bang voor negatieve berichten over Het Plein. "Het station van 'ach, het valt wel mee' ben ik helaas al ver gepasseerd."

"Het proces kan anders; het moet anders naar mijn stellige overtuiging. Zoals we in 2011 het Plein met een hartelijk welkom zijn binnengestapt (zonder gedoe) met het voltallige vaste personeel, wil ik ook weer uit het Plein stappen met het voltallige personeel (zonder gedoe) en met een hartelijk welkom bij de ontvangende partijen die de taken overnemen." Dat zou rust geven, stelt de schrijver. Want dan kan "iedereen kan zich volledig concentreren op het werk dit jaar; de dienstverlening aan de burger van Zutphen en Lochem binnen het Sociale Domein."

Illustratief voor de betrokkenheid

Wethouder Annelies de Jonge, die maandag een motie van afkeuring aan haar broek kreeg door het dossier, begrijpt dat het de medewerkers raakt: "De brief is illustratief voor de betrokkenheid van al die medewerkers bij Het Plein die zich dag in dag uit keihard inzetten voor de inwoners. Deze betrokkenheid is zo kenmerkend voor hun enorme inzet." De Jonge zegt trots te zijn: "Die inzet heeft uiteindelijk geleid tot de grote kwaliteitsstappen die de organisatie het afgelopen jaar heeft gezet. Dat zien we onder andere terug in de positieve cijfers van het aantal mensen dat uit de uitkering stroomt naar werk, en ook in de hoge cliëntwaarderingscijfers in de Wmo. De medewerkers van Het Plein hebben dit allemaal maar mooi gedaan in de onzekere tijd van de laatste jaren. Daar ben ik heel trots op."

Door: mediapartner LokaalGelderland



Ander nieuws