Header image

Hennie van der Most op het Gerrit Komrij College

ACHTERHOEK - Afgelopen week was ondernemer Hennie van der Most te gast in een Master Meeting XL op het Gerrit Komrij College in Winterswijk.

In een Master Meeting XL worden ondernemers ondervraagd door Havo/VWO leerlingen die deelnemen aan het Ondernemend Onderwijs project NO2 Oost-Achterhoek. Zo’n tweehonderd leerlingen van het Gerrit Komrij College, het Rietveld Lyceum uit Doetinchem, Scholengemeenschap Marianum uit Groenlo, het Isendoorn College uit Warnsveld en College Schaersvoorde uit Aalten hadden zich goed voorbereid op dit massale interview van Achterhoeks meest opmerkelijke ondernemer. De vragen aan Van der Most waren van heel verschillende aard. “Hebben uw ouders u gestimuleerd om ondernemer te worden?”, of “Waarom bent u zo succesvol als ondernemers en over welke kwaliteiten beschikt u daarvoor?”, maar ook “Waar let u vooral op als ik bij zou solliciteren?” en “Hoe kun je van te voren inschatten of een project een succes wordt?” Aan de hand van gerealiseerde projecten als Kernwasser Wunderland in Kalkar, of Preston Palace in Almelo gaf Van der Most op de van hem bekende manier antwoord: nuchter, to the point, zonder omhaal en vanuit een grote gedrevenheid. “Creativiteit, gevoel, hard werken en gewoon blijven doen” waren veel gebruikte uitdrukkingen en dienden als voorbeelden van ondernemerskwaliteiten.

Het Ondernemend Onderwijsproject NO2 Oost-Achterhoek is twee jaar gelden gestart en heeft als doel de leerlingen uit de bovenbouw van Havo en VWO kennis te laten maken met het ondernemerschap en hen te stimuleren in de ontwikkeling van een ondernemende houding. Een groot deel van deze leerlingen stroomt na het voortgezet onderwijs door naar het HBO en het universitair onderwijs buiten de regio Achterhoek. Door ze nu kennis te laten maken met het Achterhoekse bedrijfsleven en het ondernemerschap, bestaat de kans dat deze leerlingen bij het zoeken naar een stageplaats of een geschikte werkkring terugkeren naar de Achterhoek, waar hun kennis en kunde hard nodig zijn in het bedrijfsleven.

Focuz TV maakte van het evenement een televisieprogramma in drie delen, die uitgezonden worden op 8, 15 en 22 december a.s.



Ander nieuws