Header image

Borculose Trees (64) moest met hartproblemen de trein uit

LOCHEM - Treinvervoerder Syntus is donderdag een intern onderzoek begonnen naar een incident waarbij de 64-jarige Trees Bel uit Borculo met ernstige hartritmeproblemen de trein moest verlaten bij station Lochem.

 

De machinist van de trein heeft niet gewacht tot de ambulance arriveerde om de vrouw uit de trein te halen. 'Dat had hij beter wel kunnen doen, want dan had ik zo min mogelijk inspanning hoeven te leveren', zegt Bel. 

 

Het incident vond plaats op 7 september in de stoptrein van Zutphen naar Oldenzaal. Bel zat samen met vriendin Ansje Vink in de trein, toen ze niet lekker werd. De Borculose kreeg hartkloppingen en werd kortademig.

 

'In overleg'
Omdat Bel die week al eerder naar het ziekenhuis was geweest voor hartklachten besloot Vink een ambulance te bellen. Met de meldkamer werd afgesproken dat de ambulance naar station Lochem zou komen om de zieke vrouw op te halen. Vink bracht de machinist ook van de situatie op de hoogte.

 

Er volgde overleg tussen de machinist en de vrouwen, die allebei EHBO-lessen geven aan treinpersoneel van de NS. De vrouwen wilden dat de machinist op station Lochem wachtte totdat de ambulance was gearriveerd, zodat het ambulancepersoneel Bel de trein uit zou kunnen helpen. 

'Van geen kwaad bewust'

De machinist wilde liever verder rijden. 'Hij was zich van geen kwaad bewust. De vrouw en haar vriendin waren goed aanspreekbaar en na overleg besloten zij in een wachthokje op het station op de ambulance te wachten', verklaart een woordvoerder van Syntus.

 

Ook Bel wil de machinist niet afvallen, ze verwijt hem niets. 'Hij zag de ernst van mijn situatie waarschijnlijk niet in'. Volgens de vrouw, die zich dankzij medicijnen een stuk beter voelt, ligt dit aan de gebrekkige BHV-opleiding die machinisten krijgen.

 

BHV machinisten
Syntus zegt dat het klopt dat BHV bij hen anders geregeld is dan bijvoorbeeld bij de NS. 'Een machinist hoeft niet verplicht een BHV-diploma te hebben. Hij mag namelijk niet zomaar zijn cabine verlaten. Hij is ervoor om de trein te besturen en is dus nooit als eerste bij een dergelijk incident aanwezig', verklaart de woordvoerder.

 

Bij de NS reist er altijd een conducteur met de machinist mee die kaartjes controleert, diegene kan eerste hulp verlenen. Bij Syntus is dat niet het geval. 'Als er iets is, kan een reiziger op de noodknop drukken. Dan worden de nooddiensten opgeroepen.'

Tekst en foto door mediapartner Omroep Gelderland.


20927.jpg

Ander nieuws