Header image

Achterhoekse ondernemers reizen naar Silicon Valley

ACHTERHOEK - Tweeëntwintig Achterhoekse ondernemers reizen naar de bakermat van technologische innovaties: Silicon Valley aan de baai van San Francisco. Ze willen daar inspiratie opdoen, leren, netwerken en elkaar beter leren kennen.

In 2015 namen Alfred Uytdewilligen (CEO Idea Factory Adamas), Bert Smeitink (managing director CAD2M) en Raymond Wentink (directeur SINGA) samen met een tiental Achterhoekse ondernemingen deel aan de eerste serie Masterclasses Smart Industry & Business Modeling. Een eye-opener, waar ze ontdekten dat veel Achterhoekse maakbedrijven op een kantelpunt staan en dat een open, meer kwetsbare opstelling en een diepergaande samenwerking voor iedereen winst kunnen opleveren.

Tijdens de Masterclasses ontstond het idee voor de reis. Op 19 juni vliegen de ondernemers van onder andere Royal Lovink Industries, BeSite, Faqtori, Kaak Group en Van Raam naar de VS voor een zesdaags programma met bezoeken aan bedrijven als Adobe, Equinix, Philips, Playground, Techshop, Particle en Scope AR én een fietstocht over de Golden Gate Bridge. 

“Veel Achterhoekse ondernemers zitten op een omslagpunt. We maken mooie producten en doen dat heel goed en met veel passie, maar te veel in ons eentje. Bovendien denken we nog te traditioneel. De digitale mogelijkheden gaan ons nu inhalen, en dat gaat exponentieel, het einde is nog lang niet in zicht. In Amerika heb je de echte ‘gamechangers’ als Tesla. Die durven te experimenteren, fouten te maken, daar kunnen wij veel van leren. Er is lef voor nodig om uit je comfortzone te komen en concurrent van jezelf te worden.”

Waarom is die samenwerking juist nu zo belangrijk? “Smart Industry betekent onder andere: intelligentie toevoegen aan ‘domme’ producten. Dat is de toekomst en dat kan niet zonder samenwerking, dus moeten we onze deuren voor elkaar openzetten en onze ‘brainpower’ bundelen. Je eigen trucje beschermen werkt niet meer, dan raak je achterop. De Achterhoek heeft hiervoor de juiste instelling en competenties.” De ondernemers verwachten veel inspiratie op te doen in Amerika.

Veel, zo niet alles staat of valt met het juiste personeel, vinden ze. De traditionele top-down bedrijfsvoering en het HRM-beleid moeten daarom op de schop. “De jongeren van nu zijn uitstekend opgeleid en in staat om ‘nieuw’ te denken, te experimenteren en ‘een leven lang’ te leren. Geef ze dan ook die ruimte en loop ze niet voor de voeten met oude concepten waarbij de directie de koers bepaalt. Zij weten vaak meer dan wij, dus draai de piramide om! Laat de kudde op hol slaat en loop er als manager alleen nog met het oliekannetje tussendoor.”

Ze erkennen dat we de jongeren keihard nodig hebben. “Waar willen jonge mensen werken? Bij een ‘hip, gaaf’ bedrijf waar ze trots op zijn. In Amerika zie je dat soort bedrijven, wij kunnen dat ook bieden. Zorg dat die nieuwe mindset zichtbaar en voelbaar is in je pand. Vergeet daarbij niet dat oudere werknemers hun specifieke toegevoegde waarde hebben door hun know-how en ervaring.”

Bij terugkomst laten de ondernemers graag weer van zich horen.



Ander nieuws